ساعت: ۰۹:۴۰ منتشر شده در مورخ: ۱۳۹۳/۰۹/۴ شناسه خبر: 2410

چرا کشور ما در زمینه¬ی دستیابی به اطلاعات گوناگون علمی مانند انرژی هسته‌ای، نفت، اقتصاد، بانکداری، کشتیرانی، و سایر علوم و فن‌آوری¬ها تحریم است، اما در عرصه¬ی استفاده از شبکه¬های اجتماعی و اینترنت… هیچ محدودیتی از طرف کشورهای غربی اعمال نمی¬شود؟

 

«بندگان مرا بشارت ده، آنان که سخن را با دقّت مى‏شنوند و بهترین آن را پیروى مى‏کنند»(زمر/۱۷و۱۸)

به زعم اینجانب، امروزه اصل وجود جنگ نرم به عنوان بخشی از برنامه های راهبردی هر تمدنی که به دنبال چیرگی بر سایر فرهنگها است انکار ناپذیر است. مارک بالمر، یکی از استراتژیست­های معروف آمریکایی می­گوید: «ایران به قدرتی کم نظیر تبدیل شده که دیگر نمی­توان با یورش نظامی و جنگ سخت آن را سرنگون کرد، بلکه تنها راه سرنگون­سازی نظام جمهوری اسلامی پیگیری مکانیسم­های جنگ نرم و استفاده از تکنیک­های عملیات روانی تبلیغاتی با استفاده از: دکترین مهار، نبرد رسانه­ای و ساماندهی و پشتیبانی از نافرمانی مدنی است»(حسینی،معرفی نرم افزار جنگ نرم، ره آورد نور، ش۳۹، ص۳۶).

social-networks-identity

«جنگ نرم» در برابر «جنگ سرد(Hard War)» در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه­ای است که «جامعه هدف» یا گروه هدف را نشانه می­گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا می­دارد. و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جنگ نرم، یعنى ایجاد تردید در دلها و ذهنهاى مردم(۴/۹/۱۳۸۸). در این عرصه بر خلاف جنگ سخت که جسم مردان مورد هدف قرار می­گیرد، باورها و نظام فرهنگی جامعه نشانه گرفته می­شود. اهداف غرب در جنگ نرم، مجاز شمردن خیانت زن به شوهر و عادی سازی روابط با جنس مخالف، عادی سازی روابط نامشروع دختر و پسر قبل از ازدواج، زشتی‌ زدایی از حاملگی بدون روابط قانونی و ازدواج، اهانت به والدین و بی توجهی به آنها، آلودگی به مشروبات الکلی، تمایل به مد و مصرف­گرایی… که نشان می‌دهد شبکه‌های ماهواره‌ای بطور هدفمند عفت و غیرت و روابط سالم خانوادگی را نشانه گرفته است(ر.ک: عباسی ولدی، ۱۳۹۲، بشقاب­های سفره پشت بام­مان).

 

برنامه­های هدفمند جنگ نرم، برای تغییر در نظام باورها، رفتارها، گرایشات و تمایلات مخاطبان، با هدف تغییر سبک زندگی طراحی شده که نشان از اغراض پنهان و آشکار این تهاجم است. همچنین، اهداف اقتصادی سرمایه­داری غرب نیز، ایجاب می­کند که جهت گسترش بازار فروش کالاهای تجاری و بهره­مندی از منابع طبیعی و انسانی سایر کشورها، با استفاده از فناوری­های رسانه­ای، با چاشنی جاذبه­های سکس و خشونت، فرهنگ و سبک زندگی مورد نظر خود را بر جهان، حاکم کنند. به ویژه با استفاده از ترویج علوم انسانی(غربی)، در مراکز آموزشی، که مبنایش مادیگری و عدم مسؤولیت انسان در قبال خداوند متعال، و نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است، در صدد تغییر نگرش دانشجویان و اساتید هستند.

 

چند وقتی است که به سبب راه‌اندازی نسل سوم تلفن همراه، مباحث فراوانی، از سوی موافقان و مخالفان، در مورد شبکه‌های اجتماعی، اینترنت پرسرعت، بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین ارتباطی و… در رسانه‌های گوناگون مطرح شده است؛ حال در این مورد چند سؤال تقدیم می­گردد و پاسخ آنها را بر عهده خواننده­ی گرامی می‌گذاریم:

 

۱. چرا کشور ما در زمینه­ی دستیابی به اطلاعات گوناگون علمی مانند انرژی هسته‌ای، نفت، اقتصاد، بانکداری، کشتیرانی، و سایر علوم و فن‌آوری­ها تحریم است، اما در عرصه­ی استفاده از شبکه­های اجتماعی و اینترنت… هیچ محدودیتی از طرف کشورهای غربی اعمال نمی­شود؟ به این مثال‌ها توجه کنید:

 

الف) شرکت گوگل ما را در فروشگاه نرم‌افزاری خود به نام «پلی استور» در سیستم عامل اندروید تحریم می‌کند، اما در شبکه اجتماعی‌اش بانام «گوگل پلاس» تحریم نمی‌کند.

ب) شرکت مایکروسافت ما را در سیستم‌عامل ویندوز تحریم می‌کند و حتی درصورتی‌که ویندوز شما نسخه اصلی باشد و هزینه آن را پرداخته باشید(۳۶۰ هزار تومان هزینه ویندوز ۸ است)، اجازه به‌روزرسانی ویندوز قانونی را نمی‌دهد، اما در شبکه اجتماعی خود بانام «اسکایپ» نه‌تنها ما را تحریم نمی‌کند بلکه بیش از ۱۰ گیگ فضای رایگان برای ذخیره اطلاعات به ما هدیه می‌کند!

ج) قرار بود تحریم‌ها فلج‌کننده باشد (ادعای مکرر مسئولین آمریکا)! سؤال ما این است که اگر پژو به ایران نمی‌آمد ما فلج می‌شدیم یا اینترنت آمریکایی قطع می‌شد؟ درصورتی‌که اینترنت قطع می‌شد ما حتی نمی‌دانستیم که در حساب بانکی خود چقدر پول‌داریم! خبرگزاری‌ها از کار می‌افتاد! ثبت‌نام حوزه و دانشگاه با چه دشواری‌هایی مواجه می‌شد! به علت ازکارافتادن خدمات دولت الکترونیک، هزینه‌های هنگفتی به کشور تحمیل می‌شد! با توجه به این اوصاف و نارضایتی عمومی بوجود آمده، چرا اینترنت را آمریکا قطع نمی‌کند!؟

۲. چرا برخی از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ماهواره‌ای در حالی‌که هیچ درآمدی از طریق تبلیغات ندارند، به ‌طور رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرند؟ به عنوان مثال، «بی‌بی‌سی فارسی» و «شبکه­ی ماهواره­ای من و تو» هرگز در برنامه‌های خود تبلیغ پخش نمی‌کنند؛ و درآمدی نیز از این ناحیه ندارند، ولی چرا این کانال‌ها به‌طور رایگان در اختیارمان قرار می‌گیرد؟ و یا اپراتور «واتس اپ»[۲] تنها با قیمت ۱ دلار در سال (تقریباً رایگان) در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ چرا این برنامه‌ها رایگان هستند؟

 

۳. چرا درحالی‌که کشور ما در بسیاری از فن‌آوری‌ها و تجهیزات علمی تحریم است، در فن‌آوری‌­های ارتباطی ، نه‌تنها تحریم نیستیم، بلکه این فن‌آوری‌ها (و یا محصولاتشان)، در اوج تحریم‌ها به کشور ما هدیه می‌شود.[۳]

 

۴. چرا در تاریخ رسانه و ارتباطات، هیچ‌گاه شاهد دو اتفاق زیر نبوده‌ایم:

۱. اقدام جدی از سوی شبکه­های ماهواره­ای و اجتماعی، که تهدیدکننده‌ی منافع کشورهای استکباری و سرمایه­داری غرب باشد شکل نمی­گیرد.

۲. انقلاب­ها و تحولات اجتماعی که تحت تأثیر تبلیغات و حمایت شبکه­های اجتماعی و ماهواره، در کشورها رخ‌داده، هیچ‌گاه علیه منافع و اهداف کشورهای استکباری و غربی اقدامی نکردند، و یا هیچ فضاسازی مؤثری به نفع حرکت‌های رهایی­بخش مانند انقلاب بحرین در اینترنت شکل نمی­گیرد. مثلاً گروهی مانند سازمان منافقین، طالبان، جبهه النّصره، داعش…، که تحت تأثیر و مدیریت رسانه‌های نامبرده به وجود آمده و حمایت‌شده­اند، مشاهده نشده، حتی یک‌بار علیه آمریکا و یا اسرائیل و دیگر کشورهای استکباری اقدامی عملی کرده باشند! و یا انقلابی در کشوری تحت تأثیر رسانه‌های پیش‌گفته رخ‌داده باشد، اما درنهایت به ضرر آمریکا تمام گردد.

 

به‌راستی اگر اینترنت، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی مدیریت نمی‌شوند و فضایی آزاد برای تبادل اطلاعات محسوب می‌شوند، چرا تاریخ ارتباطات و رسانه دو اتفاق گفته‌شده را در خود نمی‌یابد؟

آیا خانواده­های غیرتمند و مسلمان ایرانی می­دانند که در اینترنت فعلی چه می‌گذرد؟

 

۱. میلیون‌ها سایت ترویج فساد، فحشا، فیلم و عکس مستهجن و…؛ ۲. مطالب و فیلم‌های ضد خدا، ضد دین، ضد تشیع و به‌طورکلی ضد معنویت و…؛ ۳. سایت‌های شبه پراکنی نسبت به عقاید اسلامی و القای تحریف اسلام و قرآن و…؛ ۴. هر نوع محتوای آلوده و گمراه‌کننده که با یک جستجو، مطالب بسیاری از آن یافت می‌شود؛ ۵. با یک فیلترشکن رایگان به‌راحتی می‌توان به تمام محتوای اینترنت دسترسی پیدا کرد؛ ۶. و نیز بر اساس اعتراف سرویس‌های جاسوسی بیگانه، اینترنت فعلی بهترین راه جاسوسی از حریم شخصی، اطلاعات خصوصی و اطلاعات مهم کشور است.

واقعیت این است که ۹۵ تا ۹۸ درصد نیازهای واقعی مردم (به خلاف نیازهای کاذب مانند سکس) مربوط به سایت‌های داخلی است، توسعه اینترنت بین­الملل، هیچ توجیه اقتصادی، امنیتی و فرهنگی ندارد و فقط وجود سود چند هزارمیلیاردی در توسعه نسل سوم تلفن همراه است که می‌تواند هر مدیری را وسوسه کند. وزارت ارتباطات، معمولاً بابت صدور پروانه و مجوزها، رقم‌های زیادی را دریافت می‌کند، مثلاً برای صدور مجوز رایتل، رقمی در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان با سازمان تأمین اجتماعی در قبال بدهی دولت تهاتر شد. وزارت ارتباطات ۲۲ تا ۲۶ درصد از فروش اپراتورها را به جیب می‌زند. هم‌اکنون فروش سالیانه مجموع اپراتورهای تلفن همراه از ۲۰ هزار میلیارد تومان بیشتر است، با این حساب سالانه مبلغی حدود پنج هزار میلیارد تومان از این محل عاید وزارت ارتباطات می‌گردد.

 

خانواده­های مسلمان و غیرتمند ایرانی باید بدانند که اگر کسی برای سلامت دین و ناموسمان و ایمن­سازی فضای اینترنت اقدامی نکرد، خودمان به‌عنوان یک وظیفه­ی الهی و انسانی(تحریم/۶)، باید مراقب همسر و فرزندمان باشیم، تا در مرداب فساد اخلاقی و فکری آلوده نشوند، و سلامت فکری، اخلاقی و رفتاری­­شان تأمین گردد.

 

[۱]. محمد کهوند، سید رضا موسوی.

[۲]. واتس آپ، در اسفند ۱۳۹۲ توسط یک فرد صهیونیست بانام مارک زاکربرگ (مدیرعامل فیس‌بوک) به قیمت ۱۹،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار خریداری شد . این برنامه . بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر دارد که حدود ۴۵۰ میلیون نفر آن هر روز اقدام به برقراری ارتباط با یکدیگر می‌کنند.

[۳].گوشی‌ها و تبلت­های به‌روز، نسل سوم و چهارم تلفن همراه، لب تاپ و رایانه شخصی، کنسول های بازی مانند xbox و playstation و …

 

انتهای پیام/ حجهالاسلام سید رضا موسوی

لینک کوتاه:
نظرات
  1. alna گفت:

    درود بر مسؤولیت. مرگ بر جهل و نادانی و بت پرستی مدرن